Försäljningsvillkor

1. Avtal

Norisma AB säljer kosttillskott, livsmedel, kosmetika och personliga hygienartiklar på löpande abonnemangsbasis utan köptvång eller bindningstid och med valt leveransintervall.

Avtalet består av information som har tillhandahållits på hemsidan samt i dessa avtalsvillkor.

Avtal kan ingås av den som har fyllt 18 år och är myndig.

2. Definition av parterna i avtalet

Med ”Säljare” avses:
Norisma AB
Org. nr. 559082-4768

Box 1
452 21 Strömstad
E-post: kundservice@norisma.se
Telefon: 08-517 820 60
Besöksadress: Stockflethsgate 51A, 0461 Oslo, Norge

Med ”Köpare” avses den person som står som köpare på beställningen. Köparens namn framgår av orderbekräftelsen. Köparen benämns hädanefter också som ”du”, ”dig”, ”din” och ”ditt”. Med ”Tjänsten” avses abonnemangstjänsten.

Med ”Produkten” avses den vara som levereras i samband med abonnemangstjänsten.

Kontaktinformation, kundservice
E-post: kundservice@norisma.se
Telefon: 08-517 820 60
Postadress: Norisma AB, Box 1, 452 21 Strömstad

Lager och returadress
Asendia Nordic
Boomerang return
Kanalvägen 2
194 61 Upplands Väsby

3. Om avtalet, acceptera och ändra avtalsvillkor

Avtalet är bindande för båda parter när beställningen har mottagits av Säljaren. När beställningen har mottagits skickar Säljaren via e-post en orderbekräftelse som innehåller information om den eller de produkter som beställts, pris och leveransintervall. Köparen bör kontrollera orderbekräftelsen och snabbt meddela Säljaren om orderbekräftelsen inte överensstämmer med beställningen. Samtidigt med orderbekräftelsen översänds dessa avtalsvillkor, ångerblankett och information om ångerrätt.

Villkoren kan komma att ändras vid särskilda behov och/eller på grund av ändrade lagregler eller myndighetsbeslut. Godkännande av detta avtal innebär att du även godkänner att avtalsvillkoren uppdateras/revideras enligt ovan. I det fall avtalsvillkoren ändras kommer detta att meddelas på Säljarens hemsida och/eller vid din nästa leverans.

4. Abonnemang, giltighetstid och uppsägning

En beställning innebär att Köparen tecknar ett abonnemang för den önskade Produkten enligt det pris och det leveransintervall som beskrivs i orderbekräftelsen. Abonnemanget är löpande utan bindningstid och gäller till dess att Köparen säger upp det.

Uppsägning av abonnemang måste ske 14 dagar före nästa schemalagda leverans. Sista dag för uppsägning står angivet på din faktura. Uppsägning kan göras till kundservice (se punkt 2) via telefon, e-post eller brev. Vid för sen uppsägning förpliktigar du dig att ta emot nästa planerade försändelse så länge abonnemanget gäller.

Säljaren förbehåller sig rätten att stoppa leveransen av Produkten och avbryta Tjänsten om betalning uteblir för två eller fler försändelser, eller om Köparen inte längre kan anses vara kreditvärdig.

5. Köptrygghet

Du kan när som helst kontakta kundservice om du vill ändra, skräddarsy eller göra ett uppehåll i ditt abonnemang. Vi levererar produkter som passar dina behov för att förenkla din vardag.

6. Leverans

Produkterna levereras per post direkt till brevlådan, till dörren eller med annan leveransmetod om så angivits vid beställningen. I normala fall kommer du att motta den första försändelsen 2–10 dagar från beställningsdatum, eller senast 20 dagar därefter. Efterföljande försändelse kommer att levereras i enlighet med leveransintervallet på orderbekräftelsen plus/minus 10 dagar beroende på postgången.

7. Ångerrätt

Du har rätt att säga upp avtalet inom 14 dagar från beställning utan att uppge något skäl till detta. Ångerrätten upphör 14 dagar efter att du, eller den du har angett som mottagare, har tagit emot Produkten.

Om du vill utnyttja ångerrätten måste du tydligt och klart meddela oss att du vill säga upp avtalet (t.ex. i ett brev som du skickar via post, fax eller e-post).

Telefon: 08-517 820 60
E-post: kundservice@norisma.se
Postadress: Norisma AB, Box 1, 452 21 Strömstad

Du kan använda det förtryckta returformuläret som medföljer orderbekräftelsen vi skickar via e-post.

För att utnyttja ångerrätten räcker det med att du innan ångerrätten går ut skickar ett meddelande om att du vill ångra ditt köp.

Om du säger upp avtalet kommer vi att kreditera obetalda fakturor eller betala tillbaka alla inbetalningar vi har mottagit från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för tilläggskostnader om du har valt ett annat leveranssätt än vår billigaste standardleverans) utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter den dag vi mottar din uppsägning.

Vi gör återbetalningen via samma betalningskanal som du använde dig av vid den ursprungliga transaktionen såvida du inte uttryckligen avtalat annat med oss. Du kommer inte att debiteras några avgifter när vi sätter tillbaka pengar på ditt konto.

Vi förbehåller oss rätten att vänta med återbetalningen till dess att vi har fått Produkten i retur, eller till dess att du kan dokumentera att Produkten är returnerad, beroende på vilket av dessa alternativ som inträffar först.

Du måste returnera Produkten till oss utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter det datum då du meddelat oss att du vill säga upp avtalet. Använd den returadress som anges under punkt 2 ovan. Med hänsyn till hälsa och hygien måste Produkten returneras inom 14 dagar i obruten förpackning, annars förlorar du ångerrätten. Se lagen om ångerrätt.

För ordinarie försändelser enligt Tjänsten gäller inte ångerrätten. Ångerrätten gäller endast vid den första leveransen av Tjänsten. Du måste betala de direkta kostnaderna för att skicka tillbaka varan.

Om Säljaren åläggs att betala portoavgift som skulle ha betalats av dig för den returnerade Produkten, förbehåller vi oss rätten att fakturera dig upp till 129 kr.

För returnerad Produkt enligt Tjänsten utan giltig ångerrätt krediteras inte den tillhörande fakturan, men den kan skickas på nytt om så önskas mot en avgift på 49 kr.

Du ansvarar endast för en eventuell värdeminskning av varan om det krävs en annan hantering än den nödvändiga för att fastslå varans skick, egenskaper och funktion.

Utöver ångerrätten har Köparen allmän reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. För mer information, se punkt 8.

8. Reklamation

Vid förseningar eller brister i Produkten/Tjänsten gäller reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Du kan reklamera Produkten fram till det bäst-före-datum som anges på förpackningen, om det finns ett sådant, förutsatt att Produkten förvarats torrt, svalt och inte utsatts för direkt solljus.

Köparen är skyldig att inom rimlig tid efter det att han/hon upptäckt eller borde upptäckt brister meddela detta till kundservice.

Säljaren reserverar sig för driftstopp och felaktiga priser och uppgifter som härrör från omständigheter utanför vår kontroll, såsom tekniska problem, inklusive, men inte begränsat till, strömavbrott, överbelastning eller sabotage.

9. Priser och betalning

De priser som anges vid beställning och som även anges i orderbekräftelsen är gällande enligt avtalet.

Avtalet fullgörs vid betalning av faktura. Vid varje försändelse medföljer en faktura som ska betalas inom 14 dagar. Fordran/fakturan överlåtes i sin helhet till Arvato Finance AS. Säljarens fordran kan endast regleras genom betalning till Arvato Finance AS. Säljaren har ägarförbehåll till de Produkter som levererats till Köparen till dess att betalning, inklusive eventuella avgifter, upplupen ränta och omkostnader har reglerats.

Säljaren, i samarbete med Arvato Finance AS, förbehåller sig rätten att ta kreditupplysning på Köparen vid beställning, löpande under avtalsperioden samt vid utebliven betalning. Om en kreditupplysning tas kommer en kopia av uppgifterna att skickas till Köparen med brev eller e-post.

Betalningen ska ske senast det förfallodatum som anges på fakturan. Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta enligt räntelagen.

Om betalning uteblir skickas kravet till inkasso och lagstadgade dröjsmålsräntor och avgifter tillkommer. Vid utebliven betalning kan Säljaren avsluta Tjänsten utan att i förväg meddela detta (se punkt 4).

10. Beställningsuppgifter, personuppgifter och kundkontakt

All beställningsinformation och alla personliga uppgifter som lämnats av Köparen vid beställning lagras i Säljarens system.

Personuppgifter och beställningsinformation behandlas konfidentiellt i enlighet med personuppgiftslagen. Informationen används för att hantera ditt kundkonto, såsom att informera dig om Säljarens produkter, tjänster och andra förmåner.

Dina personuppgifter lämnas inte ut till tredje part men kan komma att användas av Säljaren. Personuppgifter och beställningsinformation kan i vissa fall lämnas ut på begäran av myndigheter eller i samband med kreditkontroll av Köparen, samt vid uppföljning eller indrivning av obetalda fordringar.

Du har rätt att få veta vilka uppgifter som har registrerats om dig och du har även rätt att kräva att eventuella felaktiga uppgifter korrigeras. Du är skyldig att meddela Säljaren om någon av dina personuppgifter ändras och detta har betydelse för att Tjänsten ska kunna utföras.

Mer information finns i vår integritetspolicy.

11. Produktinnehåll, användning och effekt

Säljaren frånsäger sig allt ansvar om Produkten hanteras oaktsamt. Det gäller i synnerhet om produkten är klassificerad som kosttillskott, livsmedel eller kosmetika i enlighet med svensk och norsk lag och gällande regler för märkning och användning av kosttillskott, livsmedel eller kosmetika.

Kosttillskott bör inte användas som alternativ till en varierad kost. Rekommenderat dagligt intag bör ej överskridas. Kosttillskott ska förvaras mörkt, torrt och inte över rumstemperatur. Kosttillskott bör förvaras utom räckhåll för barn. Kosttillskott bör inte användas av gravida och ammande. Kosttillskott bör inte användas av personer under 18 år.

Säljaren rekommenderar alla att konsultera läkare innan Produkten används, i synnerhet i de fall då man är medveten om nuvarande eller tidigare sjukdomar och tillstånd, eller om man tar några läkemedel. Läs och följ doseringsinformationen på förpackningen/i broschyren noga innan användning.

Säljaren kan ändra Produktens recept (innehåll, sammansättning, broschyrer och förpackning) utan förvarning och utan att upplysa kunden särskilt om detta, så länge Produktens nya innehåll tydligt har liknande effekt som den ursprungliga Produkten. Säljaren måste skriftligen upplysa om receptförändringar som kan medföra risk för skaldjursallergiker, mjölk/laktosallergiker, glutenallergiker, äggallergiker och nötallergiker.

Produkten är ett kosttillskott, livsmedel eller en kosmetisk produkt vars effekt kan påvisas genom kliniska studier, tidigare användning, facklitteratur eller personliga utlåtanden rörande enskilda ingredienser, sammansättning eller Produkten. Eftersom kosttillskott, livsmedel och kosmetika har olika effekt på olika individer kan effekten inte garanteras i det enskilda fallet och Säljaren kan inte hållas ansvarig för ekonomiska, hälsomässiga eller andra konsekvenser som Köparens användning kan få.

12. Tillämplig lag och jurisdiktion

Detta Avtal ska tolkas och tillämpas i enlighet med norsk rätt. Tvister mellan säljaren och köparen skall i första hand lösas genom förhandlingar mellan parterna. I andra hand ska tvisten avgöras av Oslo Tingrett, Norge.